Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Procedure for forældrehenvendelser

Baggrund
Skolebestyrelsen ønsker at sikre, at alle henvendelser fra forældre til skolebestyrelsen behandles ensartet og korrekt. Det sker
bedst hvis de personer på skolen, der er parter i en sag eller diskussion har været inddraget og hørt fra starten. Det er vigtigt at
præcisere, at skolebestyrelsens medlemmer er underlagt tavshedspligt.

Ved klagesager er der fastsat rammer for bestyrelsens handlemuligheder. Dette fremgår af det følgende, der stammer fra
Undervisningsministeriets vejledningshæfter om skolebestyrelsesarbejdet:

Procedurer
Skolebestyrelsen tager imod og behandler alle forældrehenvendelser, men henstiller, at forældrene før henvendelsen til SB har
søgt sagen afklaret med skolens personale.

Derfor er det bedst at starte med at henvende sig til de fra skolens personale, der er tættest på barnet og forældrene i den givne
situation. Det kan være kontaktlærer, klassekontaktpædagog. Det kan også være skolens ledelse. Klassens kontaktforældre kan eventuelt bruges til at tage kontakt til skolen.

Skolebestyrelsen har ikke bemyndigelse til at træffe afgørelse i enkeltsager vedrørende skolens daglige drift og er således ikke en
ankeinstans vedr. beslutninger truffet af skolens ledelse eller lærere.

I Vester Hassing Skoles bestyrelse har vi vedtaget at arbejde efter følgende procedure når klagesager vedrører enkeltpersoner:

Et skolebestyrelsesmedlem modtager henvendelsen => Formanden inddrages => Formanden kontakter skolens ledelse =>
Ledelsen kvitterer for modtagelse og handler hurtigst muligt => Ledelsen giver skolebestyrelsen en redegørelse om sagen/forløbet og hvad der er gjort/vil blive gjort. Punktet behandles som et lukket punkt på dagsordenen, dvs. uden elevrådets deltagelse.

Hvis skolebestyrelsen, efter skoleledelsens redegørelse for en sag ikke kan tage den til efterretning kan skolebestyrelsen henvende
sig til skoleforvaltningens ledelse og bede dem om at gå ind i sagen.
Skolebestyrelsen kan dog, med udgangspunkt i en konkret sag, tage en principiel drøftelse og evt. bruge det som anledning til at
ændre på de principper, der ligger til grund for skolens praksis på området.
Efter at en henvendelse har været behandlet på et skolebestyrelsesmøde skal sagen afsluttes.

Vi opfordrer til – afhængig af problemets art:

● Brug de øvrige forældre i klassen/på skolen
● Brug lærerne/pædagogerne
● Brug ledelsen
● Brug skolebestyrelsen

Vedtaget af skolebestyrelsen den 19. juni 2017