Skilsmissegruppe – et tilbud til børn på Vester Hassing Skole

Når børn oplever, at deres forældre bliver skilt/er skilt, fylder det meget hos børnene, ikke kun mens skilsmissen står på, men også i årene fremover. De kan føle, at de befinder sig i en loyalitetskonflikt mellem forældrene og vil ikke belaste forældrene med, at det også indimellem er svært at være barn.

Vi oplever på skolen, at der er skilsmissebørn, som går alene med de svære tanker og følelser, og som også tror, at de er de eneste, som har det sådan. Det er derfor vigtigt at give børnene mulighed for at få sat ord på det, som er svært.

På Vester Hassing Skole tilbyder vi derfor skilsmissebørn et pusterum i skoledagen, hvor de kan tale og blive lyttet til i samværet med andre børn, som også oplever, at mor og far ikke bor sammen mere.

Formålet med gruppen er:

• At skabe et fortroligt samvær, hvor man kan lytte og snakke med hinanden. Det er ikke et terapiforløb.
  • At børnene i mødet med jævnaldrende kan dele tanker, erfaringer, glæder og sorger.
  • At børnene oplever, at de både kan hjælpe og lære af hinanden.
  • At børnene får mulighed for at få sat ord på det, som oplever i forbindelse med at være skilsmissebarn.

Strukturen i gruppen

• Gruppestørrelse på ca. 6 børn.
  • Mellem 6- 8 møder i et forløb.
  • Fast mødedag, fast tidspunkt og i eget lokale.
  • Mødepligt i de på forhånd aftalte antal mødegange.
  • Afbud til møderne, hvis man er forhindret.
  • Tavshedspligt børnene imellem og mellem de voksne og børnene.
    Det er vigtigt, at det, der tales om, bliver mellem gruppens medlemmer og kun kommer videre efter aftale med barnet.
  • Hvis der er behov for det, tages der kontakt til forældrene.

Materiale der anvendes

Vi skal besøge skilsmisselandet og tager udgangspunkt i de forskellige emner, som vi oplever kan være vigtige for børnene at snakke om.

• Landet:  En metafor for den hverdag alle børnene har tilfælles – hverdagen med skilte forældre
  • Havnene: Illustrerer de temaer som vi ved kan fylde for børn med skilte forældre

Hvem kan deltage i gruppen?

Det er et samarbejde mellem hjemmene og skolen, der vurderer om hvorvidt barnet vil profitere af et forløb

Ressourcepædagog Kim Lindegaard Jørgensen og trivsel- og inklusionsvejleder Line Kortsen afholder forløbet med grupperne.

Hvordan tilmelder jeg mit barn?

• Forældrene kan kontakte årgangsteamet, som vil sørge for at barnet bliver tilmeldt.
  • I som forældre er også velkommen til at kontakte Kim eller  Line.

Vi forventer, at I som forældre bakker jeres barn op i forhold til deltagelse i skilsmissegruppen og at I henvender jer til skolen, hvis der er noget i undrer jer over.

Første forløb starter tirsdag d. 4. oktober 2022. Sidste frist for tilmelding er tirsdag d. 27. september.

Henvendelse kan ske via AULA til Kim og Line (mobil 31994702)