MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen i Smutten

Velkommen i Smutten  - IdrætsDUS skoleåret 2019/20


For at I kan få et indblik i Smuttens hverdag og de praktiske spørgsmål, der melder sig som ny bruger af huset, har vi i det efterfølgende prøvet at samle lidt nyttig info. Vi håber, at I vil bruge lidt tid på at læse materialet.


DUS tilbuddet
DUS er Aalborg Kommunes skolefritidsordning og er en integreret del af skolens virksomhed. DUS står for ”Det Udvidede Samarbejde”.
DUS er et fritidstilbud til børn fra 0. til 6. kl. fordelt på 2 afdelinger, som fysisk er placeret tæt ved hinanden og skolen.
DUS 1 (”Smutten”)                0. kl. – 3. kl., ca. 175 børn. Har egen bygning ved siden af skolen.
DUS 2                                       4. kl. – 6. kl., ca. 120 børn. Har til huse i en sidefløj til hallen.


Organisering af børnegrupperne
Hver årgang har eget basisområde. Desuden er der fællesarealerne, hvor der er mulighed for at være sammen på tværs af klasser og årgange.
I dette skoleår er fordelingen således:
0. kl. Basisområde i østfløj.
1.+2. kl. Basisområde i vestfløj.
3. kl. Basisrum i Smut 3 lokalet og har desuden barakken ved skolen.
Fællesarealerne er musiklokalet, motorikrum, køkken alrummet og udeområdet.


Organisering af personalet
Hver årgang har ”kontaktvoksne", som også er skolepædagoger i klasserne. De har det overordnede ansvar for gruppen og varetager bl.a. forældrekontakten, samarbejdet med skolen og har et nøje kendskab til hvert enkelt barn på årgangen.
Vi er praktikinstitution, og har den glæde at have studerende hos os det meste af året.


Sådan arbejder vi
Det pædagogiske arbejde tilrettelægges ud fra Fælles Mål for DUS, som alle DUS ordninger i Aalborg kommune arbejder efter. Planen skal sikre, at der er en pædagogisk praksis, som understøtter barnets alsidige og personlige udvikling. I planen er der fokus på 6 kerneområder, som igennem forskellige aktiviteter og samvær skal udvikles. Fælles Mål for DUS kan ses på hjemmesiden.


De 6 kerneområder er:

  • Alsidig og personlig udvikling
  •  Social udvikling
  •  Sproglig udvikling
  •  Krop, bevægelse og sundhed
  •  Kulturelle udtryksformer og værdier
  •  Natur og udeliv

 

Vi har som idrætsDUS, særligt fokus på bevægelse i alle former.

Hverdagen planlægges for en måned ad gangen med overordnede temaer og med god plads til det impulsive. I vil hver måned få tilsendt en oversigt over månedens aktiviteter.

Lidt om traditioner/aktiviteter
Vi har faste aktiviteter, der tilbydes periodisk afhængig af årstiderne, f.eks. hal, sang og musik, bål- og udedage m.m.

  • Temauger/dage såsom olympiade, skak, jul, fastelavn og Sankt Hans
  •  Månedlig fødselsdagsfest
  •  Forårsfest
  •  Juleafslutning
  •  Jule åbent hus med Luciaoptog
  •  Overnatning
  •  Svømmedage

 

I træværkstedet er der ofte livlig aktivitet. I perioder har vi voksne planlagt bestemte ting man kan lave, til andre tider har børnene også selv mulighed for at eksperimentere med hammer, sav og søm.

Samarbejde og information
Al kommunikation (nyhedsbreve, tilmeldinger m.m.) foregår via intra, så vær opmærksom på beskeder fra os.
Skolebestyrelsen har tilsynspligten.


Skolebestyrelsen har udpeget 2 kontaktpersoner fra bestyrelsen, som har særlig opmærksomhed på DUS. I kan til en hver tid
rette henvendelse til disse personer, såfremt der er områder, I ønsker belyst eller drøftet i skolebestyrelsen.


Om morgenen
Børnene tjekker ind på touch skærm eller IPad. Såfremt jeres barn ikke kommer en morgen, behøver I ikke at meddele os det,
idet vi ikke fører fremmødekontrol om morgenen.


Efter skoletid
Når børnene kommer i Smutten efter skoletid, tjekker de sig ind på touch skærm eller iPad. Her er der kontrolleret fremmøde, så
vi holder tjek på om alle børn er mødt ind i Smutten. Er et barn ikke mødt ind, uden at I som forældre har givet besked om at
barnet har fri fra DUS, kontakter vi jer. Det er derfor meget vigtigt, at I meddeler os, hvis

  • jeres barn holder fri eller er syg – vi får ikke automatisk besked fra skolen.
  •  jeres barn hentes af andre, som vi ikke har forudgående aftale omkring.


Afhentning
Vi har et dejligt stort hus med mange aktive børn og et stort udeareal, så I må påregne, at det kan tage tid at finde jeres barn ved
afhentning. Vi hjælper dog altid gerne med at lede. Et lille tip: tjek jeres barns garderobe for udefodtøj/jakke. På den måde får
du en fornemmelse af om dit barn er ude eller inde.
Vi lægger meget vægt på, at børnene får ryddet op inden de går hjem. Det er der rigtig god læring og opdragelse i. Lad os i
samarbejde hjælpe med at støtte børnene i denne opgave.
Husk at tjekke ud på enten touch skærm eller iPad inden I går. Vi lægger også meget
vægt på at børnene siger farvel til den voksen, som har ”sendeposten”. Der står et
billede af dagens sendevoksen ved børnenes kalendere i køkken allrummet.


MinInstitution
Systemet er velkendt fra børnehaven, dog bruges systemet her i DUS i en udvidet
form.

 1.Tjek ud og ind

Børnene tjekker selv ud og ind

2. Aftaler

Efter aftale med jer, sender vi gerne jeres barn hjem, til sport eller lignende på aftalte tidspunkter. I kan lave aftaler både for enkelte dage men også faste ugentlige aftaler om dette. Til dette skal I bruge minInstitution som også kendes fra børnehaverne. Udfyld en ”aftale” og husk korrekt klokkeslæt for afsending. Aftaler skal laves mindst 15 min. inden barnet skal sendes.

Ved praktiske beskeder som ikke har noget med klokkeslæt at gøre, benyttes minInstitutions ”beskeder”. Man kan også bruge børnegruppens kalender, der ligger i alrummet. Husk både at notere barnets første bogstav i efternavnet samt dets klasse.

3. Ferie tilmeldinger

Ved ferie til- og framelder man sit barn under Ferie og fravær.

4. Stamskema

Husk at holde barnets stamskema opdateret med kontaktoplysninger og vigtig information. Barnets portrætfoto skal være i pasfoto format, og vi har brug for at det udskiftes i takt med at jeres barn bliver ældre.

Telefonkontakt
Hvis I har brug for at tale med os, kontaktes vi bedst mellem kl. 8.00-13.00. I eftermiddagstimerne kan det være svært for os at
betjene telefonen, og I vil opleve at der kan gå lang tid, før vi besvarer eventuelle opkald. Brug i stedet minInstitution systemet
eller kom ind i huset.

Egne ting
Børnene må gerne tage eget legetøj med, men har selv ansvaret for det. Institutionen erstatter ikke bortkomne eller ødelagte
ting. Rulleskøjter, skateboard og cykler må benyttes på bestemte tidspunkter/dage. Vi giver besked.


Det er tilladt at have mobiltelefon/iPad med i DUS. Dog gælder det:

  • Børnene må gerne bruge mobiltelefon/ iPad til spil om morgenen og imellem kl. 16.00-16.30 – ellers skal den ligge i deres taske. Der gælder andre regler for Smut 3, som aftales børnene og de voksne imellem.
  • Der må ikke tages billeder eller film, optages lyd, sendes SMS eller ringes fra mobiltelefonen i DUS tiden.
  • Eventuelle beskeder til børn fra forældre, skal altid gå igennem personalet.

 

Skiftetøj/indesko
Børnene skal have ekstra sko og tøj liggende i garderoben - også gerne gummistøvler og regntøj. Alle kan falde i en vandpyt eller
glide i mudderet. Så er det skønt at kunne få tørt tøj på. Ekstra tøj/ fodtøj må gerne blive liggende weekenden over.
Inde sko skal benyttes i vinterhalvåret – fra efterårsferien til påske.
Når der er regn og mudret vejr, stilles en kasse med blå overtræksfutter frem i forgangen, som vi beder børn og voksne om at
benytte.


Smitsomme sygdomme
Ved smitsom sygdom skal vi informeres. Så længe smittefaren er til stede, må barnet ikke komme i Smutten.


Ind- og udmeldelse
Indmeldelse kan ske fra dag til dag og altid elektronisk via internettet på https://www.pladsanvisningen-online.dk/aalborgpub/login.htm


Taksten er 1.503 kr. månedligt i 2019. Juli er betalingsfri.
Udmeldelse skal ske elektronisk på kommunens hjemmeside mindst én måned før udmeldelsen træder i kraft og kan kun ske
ved udgangen af en måned.


Forplejning
Om morgenen tilbyder vi nærende morgenmad som består af havregryn, cornflakes, havrefras, brød og mælk. Der er
morgenmad indtil kl. 7.30. Vi bestræber os på at give børnene en god start på dagen.
Såfremt børnene selv har morgenmad med, skal det være i tråd med Smuttens udbud.
Kl. ca. 14.15 er der eftermiddagsmad, som primært består af frugt og ca. 1 gang ugentligt boller, groft brød eller kage.


Adresse
Vester Hassing DUS, Halsvej 199 E, Vester Hassing, 9310 Vodskov, www.vesterhassingskole.dk
Kontor (træffes bedst inden kl. 11.30)
Telefon Smutten (DUS 1) 31994711
DUS-leder Bodil Poulsen privat 26 60 79 54 bpo-skole@aalborg.dk
Afdelingsleder Ulrik Frank privat 27 63 13 67 ujf-skole@aalborg.dk


Åbningstider på skoledage
Mandag - torsdag 6.00 - 8.00 og 13.15/14.00 - 17.00.
Fredag 6.00 - 8.10 og 13.15/14.00- 16.30
Åbningstider på skolefridage og i ferier
Mandag – torsdag 6.00 - 17.00
Fredag 6.00 - 16.30
Lukkedage skoleåret 2018/19
- Helligdage.
- 24. december og 31. december.
- mellem jul og nytår
- uge 29 og 30 i 2019
- fredag efter Kr. Himmelfartsdag


I tilfælde af behov for pasning i sommerferiens lukkeperioder, skal der rettes henvendelse til DUS-leder senest 1. maj hvor et skema udfyldes. Nødpasning tilbydes i Nr. Uttrup DUS.


Vi håber, I nu har fået lidt mere kendskab til Smutten og vi glæder os til at samarbejde med jer om jeres barn. Vil I vide mere, så gå ind på www.vesterhassingskole.aula.dk og tryk på linket ”Vores DUS”.