Formål:
DUS er en del af skolens samlede virke, hvorfor Dussens aktiviteter skal ses i en sammenhæng med skolens øvrige indsatser for børnenes udvikling, læring og trivsel.
DUS-ordningens pædagogiske formål er at støtte barnets alsidige personlige udvikling i et udviklende og trygt miljø med professionelle medarbejdere, der arbejder tæt sammen med undervisningsdelen og barnets forældre.
DUS-ordningens pædagogiske opgave er at skabe helheder i børns liv og sikre sammenhæng mellem undervisning og fritid. I DUS får børnene mulighed for at opleve et tæt fællesskab med andre børn og voksne, og får mulighed for at indgå i mange forskellige fællesskaber.
DUS-ordningen skal medvirke til udvikling af personlige og sociale kompetencer hos det enkelte barn.
Forældresamarbejdet vægtes højt i DUS. Det er i samarbejdet mellem skole, DUS og forældre, at der skabes de bedste forudsætninger for barnets udvikling.
Dussens ansvar:
- Det pædagogiske personale tilrettelægger aktiviteter, der støtter børnenes udvikling, læring, trivsel og motivation
- I DUS opmuntres børnene til selv at tage initiativ og være igangsættende for leg og kreative aktiviteter
- Medarbejderne arbejder med “barnets stemme” så børnene har indflydelse på deres egen hverdag i DUS
- I DUS arbejdes der på at skabe betydningsfulde fællesskaber for alle børn
- I DUS understøttes den gode overgang og sammenhæng mellem pædagogiske indsatser i undervisningsdelen- og fritidsdelen
- Informations og kommunikationsniveauet med forældre er højt, så forældre kan få indsigt i og inddrages i dussens hverdag
Forældrenes ansvar:
- Forældrene bakker op om alle arrangementer og aktiviteter i DUS
- Forældrene holder sig opdateret på informationer via Aula og overholder deadlines ift. ferie indmeldelser
- Er opmærksomme på den gode fortælling omkring DUS mellem forældre/forældre og børn/ forældre
Børnene opfordres til:
- At være åbne og nysgerrige
- At turde deltage i nye udfordringer (gøre det så godt de kan)
Godkendt i skolebestyrelsen 29/4-2025