Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for sponsorering samt anvendelse af gratis materialer og gaver  på Vester Hassing Skole

Det er en offentlig opgave at finansiere driften af folkeskolen, men kommunerne har knappe ressourcer, og vi har oplevet nedskæringer på skoleområdet i årevis. Formålet for sponsering er at give mulighed for, at skolen kan tilføres yderligere ressourcer i form af legater, gaver, penge, ydelser eller materialer til forbedring af henholdsvis undervisning og trivsel. Målet er at understøtte skolen i at vurdere, hvordan sponseringen anvendes, således de giver størst værdi for flertallet af skolens elever.

Skolebestyrelsen åbner derfor op for mulighed for sponsorering ud fra følgende principper:

  • Sponsorering er som udgangspunkt acceptabelt.
  • Sponsorering kræver i alle tilfælde godkendelse af ledelsen.
  • Sponsoratet skal være ”øremærket” til et bestemt projekt eller formål, og skal som udgangspunkt være til gavn for en hel klasse, hel(e) årgang(e), en bestemt gruppe af elever eller hele skolen. 
  • Sponsorater skal være i overensstemmelse med skolens øvrige principper, værdigrundlag og pædagogiske grundlag.
  • Skolen kan være opsøgende i forhold til opnåelse af sponsorater, hvis skolebestyrelsen godkender det.
  • Skolebestyrelsen skal spørges og sikre sig, at der ved evt. sponsorering og gratis gaver ikke på nogen måde fordres uhensigtsmæssige modydelser samt at den sponsorerende eller sponsoratet ikke må forbindes med produkter eller aktiviteter, der kan virke stødende eller moralsk angribelige. Samtidigt skal sponsorstøtte være uafhængig af politiske og religiøse interesser.
  • Sponsoren kan ikke forlange anden modydelse end omtale på genstanden samt på skolens hjemmeside. Eleverne må ikke kunne identificeres i reklamesammenhæng uden forældrenes accept.
  • Sponsorering må ikke binde den enkelte lærer til at anvende bestemte undervisningsmaterialer, samt må ikke påvirke lærerens metodefrihed og ret til uafhængighed af kommercielle interesser. 
  • Skolen, eleverne og medarbejderne må ikke fremstå som reklamesøjler. 
  • Der skal være åbenhed omkring sponsorering overfor alle skolens aktører/parter fx via kommunikation på Aula.

Skolens ansvar:

  • Sponsoreringen skal altid foregå inden for lovens rammer.
  • Alle sponsorater skal godkendes af skolens ledelse, ud fra gældende princip, hvorefter skolebestyrelsen orienteres på næstkommende skolebestyrelsesmøde. Ved større sponsorerede projekter, behov eller tvivlsspørgsmål kan skoleledelsen konsultere skolebestyrelsen med henblik på godkendelse af et sponsorat.

Tilsyn:

  • Gennemføres mindst hvert andet år samt løbende ved skolebestyrelsens orientering af skolens ledelse når nye sponsorater forekommer jf. ovenstående princip.


Evaluering:

  • Princippet evalueres mindst hvert andet år jf. skolebestyrelsens årshjul.

Kommunikation:

  • Princippet kommunikeres ud via skolens hjemmeside. Øvrig kommunikation om indgåede sponsorater skal foregå via Aula.

Godkendt af skolebestyrelsen, Vester Hassing Skole, 11.06.2024.