Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivselspolitik

På Vester Hassing Skole tror vi på, at trivsel handler om en grundlæggende følelse af at have det godt, både fysisk og psykisk, og derfor er det vigtigt for os, at:

 

  • Alle skal have ret til at føle selvværd og være respekteret af sine omgivelser.
  • Alle skal føle tryghed i skolen.
  • Alle har et ansvar for aktivt at medvirke til en god trivsel ved at være venlig og vise hensyn og omtanke.
  • Alle skal udvise respekt for skolens fællesskab.

Vi arbejder til stadighed på at skabe så god trivsel som muligt for den enkelte elev, for fællesskabet blandt eleverne, for personalet og for skolen som helhed.

Vi anser konflikter som uundgåelige mellem mennesker og ligefrem lærerige, når de løses konstruktivt.

Aalborg Kommunes vision er, at børn og unge skal "Lære, Være, Lykkes og Gro" ved at indgå i stærke fællesskaber, hvor der fremmes nysgerrighed, trivsel og mod til at deltage aktivt i verden. 

 

Vi arbejder for at skabe trygge, inkluderende miljøer, der styrker demokratisk dannelse og læring hele livet, både i skoler og fritidstilbud som DUS og ungdomsklubber. 

Handlinger, der understøtter disse holdninger i praksis:

Vi forventer, at elever, forældre og skolens personale efterlever skolens ordensregler og retningslinjer. Disse skal være med til at sætte tydelige rammer, der kan være grundlag for tryghed og god trivsel.

I konfliktsituationer får eleverne, hvis det er nødvendigt, hjælp fra de voksne til at løse dem konstruktivt. Målet er, at eleverne selv lærer konflikthåndtering. 

Skolens trivselsperson støtter personalet i trivselsarbejdet med eleverne og indgår i arbejdet gennem klassearbejde eller samtaler med elever og forældre.

Skolen deltager hvert år i den nationale trivselsmåling blandt eleverne. Undersøgelsesresultatet offentliggøres på www.uddannelsesstatistik.dk. Teamet følger op på undersøgelsen i egen klasse/årgang.

Hvert år afholdes der en "trivselsdag", hvor skolens elever er sammen på tværs. Dagen arrangeres i samarbejde med elevrådet.

I indskolingen etableres legegrupper for at fremme det gode fællesskab i klasserne lige fra skolestart.

I klasserne/årgangen udarbejdes der spilleregler om elevernes samvær.

På forældremøder kan der udarbejdes spilleregler om klassens/årgangens samvær.

Der arbejdes med netetik via kommunens tilbud Dit liv på nettet, som varetages af trivselsvejleder og IT-vejleder.