Antimobbestrategi
På Vester Hassing Skole har vi en antimobbestrategi, der sikrer tydelighed omkring, hvordan vi arbejder, når der er mistanke om mobning – herunder også digital mobning. Formålet med vores antimobbestrategi er at skabe tryghed og trivsel for alle elever.
Vi forebygger mobning gennem dagligt arbejde og særlige indsatser på alle klassetrin. Indsatserne tilpasses forskellige aldersgrupper og fokuspunkter. Hele skolefællesskabet – elever, forældre, lærere, pædagoger og ledelse – er aktivt involveret i indsatsen.
På Vester Hassing Skole ved vi, at mobning ikke kan løses af skolen alene. Derfor samarbejder vi med både interne og eventuelt eksterne partnere samt elever og forældre for at skabe et mobbefrit miljø.
Forældre spiller en afgørende rolle: De skal tale med deres børn om trivsel, respekt og gode omgangsformer og selv være rollemodeller. På forældremøder lægger vi vægt på at drøfte fælles værdier og lave konkrete aftaler om trivsel i de enkelte klasser.
Vi arbejder systematisk med at opbygge sunde klassekulturer, hvor eleverne lærer at respektere hinandens forskelligheder. Det er vigtigt at sikre plads til alle i fællesskabet og skabe dynamiske hierarkier, der gør det muligt for alle at føle sig inkluderet.
Hvad forstår vi ved mobning?
- Mobning er et gruppefænomen, der eksisterer i en social kontekst og ikke mellem mobber og mobbeoffer.
- Mobning adskiller sig fra drilleri ved, at det gentages systematisk over tid.
- Mobning kan begynde som grovere drillerier, der eskalerer. Forskellen ses ofte i omfanget, intensiteten og gentagelsen.
Når et mobbeproblem bliver synligt, forpligter klasseteamet sig til at tage henvendelsen alvorligt.Teamet drøfter problemet og beslutter hvilke tiltag der skal igangsætte. Det kan omfatte:
- Elevsamtaler med de involverede.
- Samtaler i grupper eller klasser for at skabe forståelse og løse konflikten.
- Arbejdet med mobbedynamikker for at bryde mønstrene.
- Inddragelse af interne og eventuelle eksterne samarbejdspartnere.
Hvis det vurderes, at der er tale om mobning, udarbejder skolen en handleplan inden for 10 arbejdsdage.
Vores fælles mål er en skole med trivsel og tryghed – en skole der giver plads til og værdsætter alle.
Se proceduren som er beskrevet i vedhæftet bilag.
Hvordan kan man hjælpe som elev?
Undersøgelser har vist, at børn/elever kan stoppe mobning, når de står sammen. Du kan vælge at være en indgriber og gribe ind overfor mobning. Der støtter man og inkluderer andre i fællesskabet; F.eks.:
- Sig til jeres forældre, eller en voksen på skolen, hvis I bliver mobbet eller oplever, at andre bliver mobbet. Der er altid nogen, der er klar til at hjælpe. Det er vigtigt, det kommer frem.
- Hvis du lægger mærke til nogle, der sidder alene eller går for sig selv, så sig ”Hej” til vedkommende eller tilbyd vedkommende at være sammen med jer.
- Støt/opmuntre altid en klassekammerat til at tage kontakt til en voksen omkring et
- problem.
- Spørg personen om han eller hun vil følges hjem, til idrætshallen eller biblioteket.
- Gå hen til en ny elev i klassen og sig ”Hej” og inviter evt. ham eller hende med hjem.
- Send opmuntrende eller støttende sms’er til dem, der bliver mobbet eller har det svært
- Sig fra over for dem, der mobber; f.eks.; ”Du skal ikke regne med mig. Nej, jeg nægter at hjælpe dig, da jeg ikke synes at det er i orden. Hvordan vil du ha ́ det, hvis det var dig selv? Jeg synes ikke, at du kan være bekendt at behandle… I vores klasse behandler vi hinanden ordentligt og respektfuldt. Det er okay, at vi er forskellige...”
- Slå jer sammen. Prøv at være der for dem, der bliver mobbet eller har det svært. Lær dem bedre at kende og prøv at blive ven med dem. Besøg hinanden eller skriv sammen.
- Lav aftaler i klassen/på hele skolen med lærerne/pædagogerne, hvad I gør for at forebygge mobning.
Hvordan kan man hjælpe som forældre?
Som forælder kan du spille en væsentlig rolle - både hvad angår at forebygge og stoppe mobning. Vær en rollemodel for dit barn. Tænk over, hvordan du selv omtaler de andre børn, deres forældre og klassens lærere (skolen). Det smitter.
Klassens forældreråd kan også gøre mange forebyggende tiltag. Forældrerådet vil typisk være tovholder på det trivselsarbejde, der ikke foregår i skoletiden. Trivsel er alles ansvar, og du kan som forælder være med til at stoppe mobning og fremme trivsel.
- Tal med dit barn om, hvad der foregår. Lyt til barnets oplevelser.
- Kontakt den primære lærer og fortæl om din bekymring.
- Tal med læreren om, hvordan klassen kan få hjælp.
- Spørg ind til, hvad skolen kan tilbyde af særlig ekspertise som eksempelvis en inklusionsvejleder, trivselslærer/pædagog, SSP-medarbejder eller sundhedsplejerske.
Tal dagligt med dit barn om, hvordan det går, og vær i tæt dialog med de andre forældre og kontaktpersonen på skolen. Sådan er du som forældre med til at forebygge mobning og fremme trivsel. Mobning er lettere at forebygge end at stoppe. Som forælder spiller du en vigtig rolle i at forebygge mobning i dit barns klasse.