Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Den gode overgang - Samarbejdsaftale 2026/27

Samarbejdsaftale “Den Gode Overgang”– mellem Dagtilbud Vester Hassing og Vester Hassing Skole 

  

Overgange er en uundgåelig del af livet og vi oplever alle skift i de forskellige livsfaser vi gennemgår. Det gælder også vores børn og unge, der i de tidlige år oplever skift mellem hjem til dagpleje og opstart i børnehave. Senere overgange til skole og hvad det medfører for den enkelte. Børn og unge skal derfor øve sig på overgange igennem hele livet. Det er vigtigt, at vi som professionelle giver dem gode øvebaner, så de kan oparbejde gode erfaringer og kompetencer, som de kan anvende fremadrettet i livets overgange. 

De professionelles relationskompetence er en af de mest afgørende faktorer, når dagtilbud og skole skal bidrage til alle børn og unges trivsel og udvikling. Dette perspektiv skal derfor også være tydelig i forbindelse med alle overgange.  

  

Vi vil i Børn og Unge arbejde med følgende 3 pejlemærker 

Vi lykkes med overgange når:   

  1. Børn og unge har gode fagprofessionelle omkring sig, der kender dem, og som de her gode relationer til.   

  1. Børn og unge møder fagprofessionelle der hjælper dem med at skabe stærke fællesskaber med andre børn og unge, igennem gode læringsmiljøer og aktiviteter 

  1. Børn og unge møder fagprofessionelle der er anerkendende, lyttende og respektfulde 

  

  

Samarbejdsaftalen er bygget op omkring 3 elementer.  

  • Et fokus på det Relationelle arbejde i det modtagende tilbud i forbindelse med overgange  

  • Konkrete aftaler mellem tilbuddene  

  • Evaluering   

  

Den lokale omsætning af de 3 pejlemærker 

Når børnene møder ind i deres nye tilbud, er det vigtigt der er fokus på det relationelle arbejde. Derfor arbejder vi med de 3 pejlemærker på følgende måde:   

  

Pejlemærke  

Omsætning i modtagende tilbud  

Børn og unge har gode fagprofessionelle omkring sig, der kender dem, og som de har gode relationer til 

I samarbejde med distriktsbørnehaverne i Vester Hassing har Vester Hassing Skole aftalt besøgsdage i børnehaverne og 2 besøg på skolen. Udover det er der et Åbent Hus-arrangement for børn og forældre, hvor børn kan møde deres børnehaveklasselærer og primære pædagoger 

Børn og unge møder fagprofessionelle der hjælper dem med at skabe stærke fællesskaber med andre børn og unge, igennem gode læringsmiljøer og aktiviteter 

På besøgsdagene møder alle børn op til nogle velforberedte dage, hvor genkendelighed og struktur er indtænkt ift. dagens indhold for at skabe forudsigelighed og tryghed. Børnene får på disse dage mulighed for at møde deres nye klassekammerater og opleve sig som en del af et nyt fællesskab, hvilket understøttes af en voksen fra skolen.  

Børn og unge møder fagprofessionelle der er anerkendende, lyttende og respektfulde 

Børnene møder voksne, der arbejder ud fra en anerkendende tilgang. Det betyder, at vi ser hvert barn som unikt og værdifuldt, og vi lytter aktivt til deres perspektiver. Vi møder dem med respekt, nysgerrighed og omsorg – og vi stræber efter at skabe trygge relationer, hvor barnet føler sig set, hørt og forstået. Gennem dialog og samarbejde understøtter vi barnets trivsel, udvikling og læring. 

  

  

Konkrete aktiviteter  

  

Tidspunkt  

Handling  

Formål  

Udbytte for barnet og fællesskabet  

Ansvarlig  

Januar  

26/1-2026 

(kl. 16.30-18.00) 

 

Informationsmøde for forældre til kommende skolestarter 

Indhold:  

Samarbejdet med distrikt børnehaverne i forhold til “den gode overgang” 

Forventninger til samarbejdet 

Hvordan kan man som forældre støtte sit barn  

Hverdagen i skole/DUS 

 

Der deltager 1 medarbejdere fra hver daginstitution 

Introduktion til skolen, om overgangen fra børnehave til skole. 

Forældre har mulighed for at hilse og tale med personalet samt stille spørgsmål. 

Fællesskabet styrkes, når alle voksne omkring barnet arbejder sammen og har fælles mål – det giver børnene de bedste forudsætninger for en god skolestart.  

Rolige og trygge forældre, der medvirker til en god skolestart for det enkelte barn  

Forældre får informationer om skolens værdier 

Forældre får mulighed for at møde hinanden i det nye fællesskab 

 

 Skolen 

April 

9/4-2026 Naturbørnehaven 

13/4-2026 Kastanien     

 

14/4-2026              Græshoppen 

(kl. 10.00-11.00) 

 

 

Børnehaveklasse lederne kommer på besøg i børnehaverne for at hilse på alle kommende skolestarter. Hvert besøg varer ca. 1 time.  

Børnehaven planlægger indhold (samling, fælles lege mm.) 

Skolen laver et billede af personalet til ophæng i børnehaverne 

 

For at kunne danne de bedste klasser, ser vi på gruppekulturen samt dynamikkerne børnene imellem  

Det skaber en blødere overgang til skolen, da børnehaveklasselederne ikke er en fremmed på første skoledag og relationsarbejdet stille påbegyndes 

At skabe en tryggere opstart ved at børnene får et ansigt på deres kommende primærvoksne 

 

Børnehaverne/ skole 

 Maj 

5/5-2026 

Kastanien 

 

12/5-2026 

Naturbørnehaven 

 

19/5-2026 

Græshoppen 

 

Børnehaverne besøger hinanden. Hver børnehave laver minimum en aktivitet, hvor de andre børnehaver i byen inviteres. 

At de kommende skolebørn lærer hinanden at kende på tværs af institutionerne.  

Relationer og venskaber på tværs af institutionerne.  

 

Børnehaverne 

 

11/5-2026 

(kl. 16.30-18.00) 

 

 

Åbent hus på skolen og i DUS for børn og forældre  

Her kan kommende børnehaveklasse-børn og forældre møde deres børnehaveklasseleder og DUS-personale 

At skabe mere tryghed for det enkelte barn i overgangen til skolen 

 

Skolen 

 

13/5-2026 

6/5-2026 

(kl. 13.00-16.00) 

 

Overleveringssamtaler med skolen, af de børn der er i øget opmærksomhed og bekymring.  

Deltagelse v/møderne: Forældre, børnehavepædagoger, Bh.klasseledere, skolepædagoger, skolens kompetencecenter, ledelsesrep.evt. PPR. 

 

At sikre at den viden der er om barnets kompetencer og udfordringer formidles til skolen for at støtte barnet i dets læring og trivsel i dets nye arena. 

Sikre at indsatser og vigtig viden om barnet videregives til skolen, for derved at barnet får den bedste overgang til skolen. 

Børnehaven inviterer evt. relevante mødedeltagere. 

Tilmelding via børnehaven. 

Juni  

1/6-2026 

Børnehaven har lavet relationscirkler sammen med alle børn og deler dem med skolen 

Det skal give et bedre grundlag for klassedannelse  

Alle børn får en tryg relation med i overgangen til skolen 

Børnehaverne 

 

9/6-2026 

 

18/6-2026 

(kl. 10.00-12.00) 

 

 

 

Alle kommende børnehaveklassebørn kommer 2 gange på besøg i den klasse, de skal begynde i. De er sammen med klassens BH..klasseleder og skolepædagog. De nuværende børnehaveklassebørn går på besøg i deres ”gamle børnehave”.  

Børnene spiser frugt på skolen og i børnehaven.  

At de kommende skolebørn lærer hinanden at kende på tværs af institutionerne. 

Skabe en tryggere opstart ved at børnene får et ansigt på deres kommende primærvoksne 

 

 

Børnene får ejerskabsfølelse og tryghed samt kendskab til skolens voksne, fysiske rammer og strukturer inden skolestart. 

Børnehaven orienterer forældrene om besøgene. 

Børnene tager madpakker og drikkedunk med. 

Skolen sørger for frugt til kommende børnehaveklasse og børnehaven står for frugt til nuværende BH. klasse 

 August 

14/8-2026  

(kl. 9.00-11.00) 

 

 

 

 Første skoledag 

  

  

  

  

Plan for evaluering 

Vi evaluerer på vores indsatser 1 gang om året i vores samarbejdsforum. Samtidig mødes vi efter behov ift. tilbagemeldingsmøder, hvis der er særlige tendenser hos børnegrupperne som vi skal være særlige opmærksomme på sammen.  

 

Revideret oktober 2025