Retningslinjer for elevfravær på Vester Hassing skole

Der er udarbejdet en ny handlevejledning i Aalborg kommune vedr. elevfravær som Vester Hassing skole følger. Handleplanen omhandler det samlede fravær fra skolen. Det er således det akkumulerede fravær på de tre kategorier: Sygdom, Ekstraordinær Frihed og Ulovligt fravær der handles på.

Den nye handlevejledning består som tidligere af 3 trin.

Handletrin 1 - Hvis eleven har 10% fravær indenfor de seneste 100 dage.

Klasseteamet tager telefonisk kontakt til hjemmet.

Samtalen omhandler:

• Kortlægning

• Hvad skyldes fraværet?

• Er der noget mønster i fraværet?

• Bekymring

• Er der noget andet end sygdom på spil?

• Vigtigheden af at komme i skole?

• Oplysning om, at ekstraordinær frihed i den kommende periode ikke er en god ide.

• Orientering om det efterfølgende handletrin.

Handletrin 2 - Hvis fraværet stiger til 15% indenfor de seneste 100 dage.

Der udvælges en tovholder fra skolen, der kontakter hjemmet og indkalder til et møde på skolen.

Mødet omhandler:

• Kortlægning

• Hvad skyldes fraværet?

• Er der noget mønster i fraværet?

• Bekymring

• Er der noget andet end sygdom på spil?

• Vigtigheden af at komme i skole?

• Orientering om det efterfølgende handletrin.

På mødet udarbejdes der en handleplan i fællesskab mellem hjem og skole, som skal hjælpe eleven til at komme mere i skole.

Handletrin 3 - Hvis fraværet stiger til 20% indenfor de sidste 100 dage.

Der indkaldes til fraværssamtale, hvor handleplanen kvalificeres og der foregår en opfølgning på allerede iværksatte indsatser.

Til mødet deltager forældre, repræsentant for teamet, Trivselsvejleder og nærmeste leder. Derudover kan der deltage skolesocialrådgiver, rådgiver fra J&V og PPR.

Hvis eleven ikke er ‘kendt’ i PPR eller Familiegruppen, skal der indstilles til PPR og laves en underretning. Er der i forvejen en ‘sag’ skal der kun indstilles/underrettes ved forværring af elevfraværet eller ved en yderligere bekymring for elevens trivsel.