Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for Vester Hassing Skoles brug af meddelelsesbogen

Meddelelsesbogen udgør en naturlig del af skole-hjem-samarbejdet, der samlet har til formål at støtte eleverne i deres faglige, sociale og personlige udvikling. I meddelelsesbogen formuleres de fokuspunkter, som lærerne og eleven har fundet frem til via løbende samarbejde. Intentionen med dette er at gøre eleverne bevidste om og være mere aktivt deltagende i egen udvikling samtidigt med at forældrene får et grundlag for at bidrage til dialogen om deres barns læring og trivsel. Meddelelsesbogen er således et afsæt for en konstruktiv dialog mellem elev, forældre og skole, så der i fællesskab arbejdes med de næste skridt i elevens læring og trivsel.

Sådan anvender vi meddelelsesbogen

Meddelelsesbogen skal med baggrund i nogle få væsentlige fokuspunkter tegne et billede af elevens faglige og alsidige udvikling. Med henblik på muligheden for løbende dialog mellem skole og hjem, om elevens udvikling, vil meddelelsesbogen blive opdateret eksempelvis ifm. elevsamtalerne og er til enhver tid tilgængelig for forældrene.

Meddelelsesbogen skal fungere som et meningsfuldt værktøj gennem konkrete og opnåelige fokuspunkter, der understøtter elevens udvikling, formidlet med udgangspunkt i et ressourcesyn.

Meddelelsesbogen kan digitalt føres via MinUddannelse og Aula med henblik på sikker opbevaring af informationerne om eleven, så den altid er tilgængelig for elever og forældre. Skolen er ansvarlig for udfyldelse.

Det skal meddelelsesbogen indeholde

Alle elever i folkeskolen fra børnehaveklassen til 9. klasse skal have en meddelelsesbog.

Kravene til meddelelsesbogen:

  • Den skal være skriftlig.
  • Den skal bruges regelmæssigt og være tilgængelig for elev og forældre mindst én gang om året.
  • For elever i børnehaveklassen skal meddelelsesbogen dække elevens sprog og matematiske opmærksomhed.
  • For elever i 1. til 9. klasse skal der være indhold om fagene dansk og matematik.
  • For elever i 7.-9. klasse skal meddelelsesbogen indeholde overvejelser om elevernes uddannelse efter folkeskolen og processen for at opnå de faglige krav, der eventuelt skal opfyldes i forbindelse med optagelse på en ungdomsuddannelse.
  • For elever i udfordringer skal meddelelsesbogen indeholde information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at afhjælpe udfordringerne. 

Forankring på Vester Hassing Skole/Sådan gør vi

Meddelelsesbogen skal ses i samspil med den øvrige dialog mellem elev, forældre og skole, herunder kommunikation via Aula, skole-hjem-samtaler, elevsamtaler, forældremøder mv.

Det pædagogiske personale omkring eleven skal identificere fokuspunkterne og løbende udvælge og drøfte med elev og forældre, hvad der er mest centralt at fokusere på i elevens udvikling. Dette kan ske med udgangspunkt i vores ballon-sedler, som benyttes til elevsamtalerne fra børnehaveklasse til og med 6. årgang.

På Vester Hassing Skole kan meddelelsesbogen både være analog og digital. 

 

Princippet er revideret og godkendt på skolebestyrelsesmøde 29. april 2025.