Princip for Vester Hassing Skoles brug af meddelelsesbogen

Med udgangspunkt i skolens værdier om Fællesskab og Læringslyst har vi på Vester Hassings Skole besluttet at arbejde med meddelelsesbogen ud fra dette princip.

Meddelelsesbogen udgør en naturlig del af skole-hjem-samarbejdet, der samlet har til formål at støtte eleverne i deres faglige, sociale og personlige udvikling. I meddelelsesbogen formuleres de fokuspunkter som lærerne og eleven har fundet frem til via løbende samarbejde. Intentionen med dette er at gøre eleverne bevidste om og mere aktivt deltagende i egen udvikling samtidigt med at forældrene får et grundlag for at bidrage til dialogen om deres barns læring og trivsel. Meddelelsesbogen er således et afsæt for en konstruktiv dialog mellem elev, forældre og skole, så der i fællesskab arbejdes med de næste skridt i elevens læring og trivsel.

Sådan anvender vi meddelelsesbogen
Meddelelsesbogen skal med baggrund i nogle få væsentlige fokuspunkter tegne et billede af elevens faglige og alsidige udvikling. Med henblik på muligheden for løbende dialog mellem skole og hjem, om elevens udvikling, vil meddelelsesbogen blive opdateret eksempelvis ifm. elevsamtalerne og er til enhver tid tilgængelig for forældrene.
Meddelelsesbogen skal fungere som et meningsfuldt værktøj gennem konkrete og opnåelige fokuspunkter, der understøtter elevens udvikling, formidlet med udgangspunkt i et ressourcesyn.

Meddelelsesbogen føres via MinUddannelse med henblik på sikker opbevaring af informationerne om eleven. Skolen er ansvarlig for udfyldelse.

Hvad skal meddelelsesbogen indeholde?
For elever på 1.-9. klassetrin skal meddelelsesbogen indeholde fokuspunkter for dansk og matematik, i 0. klasse formuleres fokuspunkterne i sprog og matematisk opmærksomhed. Meddelelsesbogens fokuspunkter bør både omhandle elevens faglige og alsidige udvikling.

For elever på 7.-9. klassetrin skal meddelelsesbogen yderligere indeholde overvejelser om uddannelse og proces for at opnå eventuelle faglige krav til optagelse på en videregående uddannelse.
Vi henviser til stk. 1.3 i publikationen “Meddelelsesbog til dialog mellem elev, forældre og skole - Vejledning til lokal udvikling og anvendelse af meddelelsesbog i folkeskolen” fra UVM.

For elever med udfordringer i skolen indgår der information om de indsatser og den opfølgning, som skolen har iværksat for at imødekomme udfordringerne.

Hvordan definerer vi elever i udfordringer?
● Elever i specialtilbud
● Elever som modtager specialpædagogisk bistand
● Elever med indlærings- eller adfærdsmæssige vanskeligheder
● Elever med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse
● Elever med ordblindhed
● Elever med høj begavelse
● Elever i mistrivsel fx elever med højt/bekymrende fravær, i forbindelse med dødsfald, skilsmisse eller andet.

Succeskriterier
Fra januar 2023 til december 2023 er målet, at der:
● Skal være oprettet en meddelelsesbog for alle elever på Vester Hassing Skole.
● Meddelelsesbogens formelle indholdskrav, fra afsnittet “Hvad skal meddelelsesbogen indeholde”, skal være opfyldt.

Senest to år fra implementering gennemføres en evaluering af meddelelsesbogen i forhold til opfyldelse af meddelelsesbogens formål. Dette er uddybet nærmere i “Plan for implementering af meddelelsesbogen på Vester Hassing Skole”.
80% af forældrene holder sig orienteret i meddelelsesbogen, som en del af et medforpligtet ansvar.

Procedure for revision af princip
Princippet er vedtaget på skolebestyrelsesmøde den 24/1 2023.
Princippet bliver revideret og godkendt på skolebestyrelsesmøde i vinteren 2023.